top of page

VANLIGA FRÅGOR

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får gällande köp-och leveransvillkor, leveranser, returer och reklamationer, användarkonto, betalning och produktfrågor m.m

  • Öppet köp & bytesrätt.
    Raring tillämpar den svenska distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har möjlighet att returnera dina varor inom 14 dagar efter att du har mottagit dem. Öppet köp innebär att du har rätt att ångra ditt köp och få pengarna tillbaka. Varan ska vara oss tillhanda inom 14 dagar från och med den dagen du, eller en person på uppdrag av dig, hämtat ut paketet. Bytesrätt Du har bytesrätt till annan vara inom 30 dagar från ditt köp. Om du vill byta en vara gör du en ny beställning på hemsidan, på den vara du vill byta till. Sedan returnerar du din första order till oss. Ånger- och bytesrätt gäller inte för: Varor som har tillverkats enligt personliga anvisningar (exempelvis måttbeställd) Varor som har en bruten försegling eller plombering och som inte är lämpliga att lämna tillbaka på grund av hälso- och hygienskäl (exempelvis underkläder och badkläder) Varans skick Vid retur/byte ska varorna givetvis vara oanvända, i säljbart skick, med alla etiketter samt försegling eller plombering kvar på varan. Detta innebär att varorna inte får ha skadats, smutsats ner, tvättats eller använts (annat än för att prova varan). Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion. Vi har dock rätt att dra av ett belopp med vilket produktens värde har minskats om produkten använts mer än nödvändigt. Ej godkänd retur som skickats till oss returneras till dig som kund. Kostnaden för denna returfrakt debiteras dig som kund.
  • Returer
    Vill du göra en retur ska paketet vara återlämnat hos ombud inom 14 dagar från det att du mottagit ditt paket. Kunden står själv för returkostnaden och ansvarar för paketet tills det har mottagits på vårt lager. Förpacka returen i samma emballage du fick den i. Varan ska självklart vara oanvänd, otvättad och fläckfri. I ditt paket finns en följesedel och en retursedel som ska användas vid retur. På retursedeln anger du returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka. Retursedeln ska bifogas i returpaketet. Lämna ditt paket på närmaste ombud. Spara inlämningskvittot tills att vi hanterat din retur och återbetalat dig. Saknar du retursedeln? Kontakta oss via vårt kontaktformulär och uppge ordernummer samt e-postadress som köpet registrerades på. Vi mailar en ny retursedel till dig som du själv skriver ut. Återbetalning Du kommer att få din återbetalning inom 14 dagar från den dag som du meddelade oss att du vill ångra ditt köp. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den. Återbetalningar kommer att krediteras till ditt ursprungliga betalningssätt.
  • Reklamation
    Vad trist att det var fel på din vara! Självklart lagar, byter eller återbetalar vi skadade eller defekta varor utan extra kostnad. Observera att skador orsakad av användaren inte ingår i reklamationsrätten. Om du upptäcker att din vara är defekt ska du omedelbart reklamera den. - Fyll i den medföljande retur/reklamations-blanketten. - Ta ett foto på den defekta produkten innan du returnerar varan till oss. - Maila bild samt beskriv problemet till vår kundservice hej@raringkids.se Skriv “reklamation” i ämnesraden. - Vid godkänd reklamation får du en retursedel som du skriver ut själv. Returnera din vara så här: - Paketera din vara tillsamman med ifylld retur/reklamationsblankett samt kvitto. - Fäst retursedeln väl på emballaget. - Lämna paketet hos ditt postombud. Om en tvist skulle uppstå följer vi allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
  • Transportskada
    Lös inte ut paket som blivit transportskadade då det kan ha påverkat skicket på dina varor. I så fall ska du omedelbart göra en reklamation till postkontoret och be dem returnera paketet till oss, med anledningen till returen skrivet på paketet. Informera därefter oss om klagomålet genom att skicka ett e-postmeddelande med ordernummer samt ärendenummer från paketombudet till hej@raringkids.se
  • Kan jag avbryta eller ändra i min beställning?
    Vi har tyvärr ingen möjlighet att avbryta eller ändra en slutförd beställning då ordern är låst och inte längre ändringsbar. Det är för att vi ska kunna packa din beställning och skicka iväg ditt paket fortast möjligt. Du har alltid 14 dagars öppet köp och 30 dagars bytesrätt och kan såklart välja att returnera/byta dina varor.
  • En vara jag beställt är nu prissänkt, kan jag få tillbaka mellanskillnaden?
    Det finns tyvärr inga möjligheter att justera detta på en redan lagd order. När en vara erbjuds till rabatterat pris gäller det under kampanjens datum och kan inte dras av på köp som gjorts före eller efter periodens slut. Har erbjudandet en specifik rabattkod ska denna anges i kassan för att vara giltig
  • Betalsätt
    Klarna Vi använder säkra betalningar via Klarna. Med dem erbjuder vi betalningslösningar så som faktura, kortbetalning samt direkt- och delbetalning. Du kan läsa mer om Klarnas tjänster på deras hemsida. Tryck här för att komma dit.
  • Jag glömde lägga till min rabattkod!
    Det går tyvärr inte att lägga till en rabattkod på din order i efterhand. Har du problem med välkomstrabatten? Kontakta kundservice via kontaktformuläret så hjälper vi dig!
  • Min rabattkod fungerar inte.
    Kontrollera i första hand att du skrivit in koden korrekt. Det kan annars bero på att du har varor i din varukorg som inte ingår i kampanjen. Om rabatten är dragen, ser du i summeringen och inte på enskilda produkter.
  • Kan jag använda en rabattkod i samband med andra erbjudande?
    Rabattkoder går inte att kombinera med andra pågående erbjudanden.
  • Leverans
    Ditt paket skickas med Postnord och levereras till din postlåda. Om paketet inte får plats skickas det vidare till ditt närmaste ombud. Du får en avisering via sms, mail eller i PostNord App när ditt paket har lämnats i postlådan eller kan hämtas hos ombudet. Paketet är spårbart hela vägen och du kan följa din leverans i PostNord App. Observera! Postnords ombud förvarar paket i 6 dagar och går sen på retur dag 7. Du måste hämta ditt paket innan det går på retur. Om det skickas tillbaka till oss kommer du att behöva betala fraktkostnader för outlösta paket.
  • Leveranskostnad
    - Fri frakt på ordrar över 399 kr. - Fraktavgiften för spårbar leverans med Postnord till din postlåda eller utlämningsställe är 39 kr. -Returer bekostas av kunden själv.
  • Lokal leverans
    Vi erbjuder lokal leverans, för närvarande endast i Gustavsberg. Oftast kan leverans ske inom 1-3 arbetsdagar. Invänta mail för vidare information. Kom ihåg att ta med ID-handling och orderbekräftelse för att kunna lösa ut ditt paket. Om du inte hämtar paketet på avtalad tid räknas det som outhämtat och en administrativ avgift på 300 kr tillkommer. Vill du att vi levererar det igen behöver du maila oss innan vi hunnit ta hand om det outhämtade paketet. Har vi inte hört något krediterar vi automatiskt beställningen, exklusive avgiften på 300 SEK.
  • Outhämtat paket
    Postnords ombud förvarar paket i 6 dagar och går sen på retur dag 7. Du måste alltså hämta ditt paket innan det går på retur. Om det skickas tillbaka till oss kommer du att behöva betala fraktkostnader för outlösta paket. Vill du fortfarande ha dina varor gör du en ny beställning.
  • Uteblivna varor
    Om du saknar en eller flera varor i din leverans, vänligen kontrollera att inte något av plaggen har sålt slut i din beställning. Den informationen hittar du på din leveransbekräftelse, har något plagg sålt slut står det 0 i antal på artikeln. I händelse av att en vara skulle saknas vid plockande av din order justerar vi din order genom att plocka bort varan från leveransen och den slutsålda varan återbetalas automatiskt via Klarna inom 1–3 bankdagar. Skulle du inte hitta det saknade plagget, kan det innebära att vi skickat ut din order som delleverans och du kommer ta emot två leveranser från oss. I varje leveransbekräftelse finns en spårningslänk där du kan spåra dina leveranser. Om alla varor har skickats från lagret vänligen kontrollera din beställning ordentligt, ibland kan en vara ligga mellan två andra plagg. Om du ändå inte hittar det saknade plagget vänligen kontakta kundservice via vårt kontaktformulär. Reservation för slutförsäljning När vi har många beställningar samtidigt hinner inte alltid vårt lager-system räkna av redan sålda varor och vi reserverar oss därför för eventuella fel i lagersaldot som gör att vi ej kan leverera din order.
  • En vara i min beställning är slutsåld, hur återbetalas den?
    Ibland händer det att någon av de varor som du lagt i din beställning tagit slut. Om detta sker får du information i din leveransbekräftelse som vi skickar till dig när din order är packad. Beloppet på den makulerade varan återbetalas automatiskt inom 1–3 bankdagar.
  • Levererar ni till mitt land?
    Vi levererar för närvarande endast inom Sverige.
  • Hur lång tid tar det att få min beställning?
    Vi packar oftast din beställning samma dag du lägger din order eller närmast efterföljande arbetsdag. Paketet lämnas sen till PostNord som oftast brukar ta 1-2 dagar på sig att leverera paketet. Den totala leveranstiden brukar vanligtvis vara 3-5 arbetsdagar. Om vi har väldigt många beställningar eller om PostNord får förseningar kan det ibland ta lite längre tid. Övrig leveransinfo Du får alltid en länk via mail eller sms när vi börjar packa din order. När PostNord hämtar ditt paket kan du spåra försändelsen via länken. Du får en ny avisering när paketet levereras eller finns att hämta på ditt utlämningsställe. Har du inte fått något sms eller mail från oss eller Postnord inom 7 dagar från den dag du gjorde din beställning behöver du kontakta oss då någon uppgift du angett kan vara felaktig. Om du inte kontaktar oss och paketet skickas tillbaka anses det vara outhämtat och en extra avgift tillkommer för ej uthämtat paket.
  • Hur returnerar jag mitt förbrukade plagg?
    1. Se till att plagget är nytvättat. 2. Väg varorna och förpacka returen väl (Det behöver inte vara i originalemballaget). 3. Kontakta kundtjänst via vårt kontaktformulär och be om en fri returfraktsedel som gäller för en re:wear retur, uppge samtidigt returens totala vikt. 4. Skicka tillbaka varan/varorna till oss. 5. När vi granskat och godkänt plagget skickar vi en rabattkod som du kan använda vid ditt nästa köp. Notera! -Returfraktsedeln är endast avsedd för retur av re:wear produkter och inte för returer eller byten av nya varor. - 1 fri returfraktsedel per kund och tillfälle. Oavsett värderingskategori ska samtliga plagg returneras i samma paket. Rabatt baseras på det genomsnittliga värdet av de returnerade varorna.
  • Vilka plagg tar ni emot?
    Vi tar emot alla plagg. Se bara till att de är nytvättade innan du skickar tillbaka dem. Beroende på plaggets skick avgör vi om de kan säljas vidare eller sys om till något annat.
  • Vilka är kraven för att kunna skicka tillbaka en produkt?
    Kläderna ska vara nytvättade och i ett skick som du själv skulle vilja köpa dem. Det kan tyvärr inte ges rabatt på ett nytt köp om det returnerade plagget är otvättat.
  • Hur värderar ni varorna och hur stor rabatt får man?
    Vi bedömer produkterna och ger rabatt vid ett (1) nytt köptillfälle baserat på följande kriterier: Nyskick, är eller ser oanvända ut. Normalt begagnat skick. Mindre fläckar och noppor kan förekomma. Slitet skick, mindre hål och större fläckar. Obrukbart skick större hål och funktioner som inte längre fungerar, tex trasig dragkedja Vi ger följande rabatt för respektive kriterie: 15 % 10% 5% 1% Om plagg i olika skick skickas tillbaka gör vi en genomsnittlig beräkning och rundar av till närmsta jämna tal. Exempel på uträking: Huvtröja, Kategori 1, 15% T-shirt, Kategori 2, 10% Body, Kategori 3, 5% Byxa, Kategori 4, 1% Totalt: 15+10+5+1/4=7,75 =avrundat till 8% NOTERA! För otvättade plagg ges ingen rabatt.
  • Vilken storlek ska jag beställa?
    I vår storleksguide kan du enkelt se vilken storlek som passar just ditt barn. Kontakta kundtjänst via vårt kontaktformulär om du är osäker så hjälper vi dig.
  • En vara är slutsåld, kommer den in igen?
    Alla våra produkter är tillverkade av mindre tygkvantiteter, sortimentet är därför begränsat och kan därför inte erbjudas igen. Om du vill ha mer information om en specifik artikel och eventuella påfyllningar, kontakta oss via vårt kontaktformulär för mer information. Uppge artikelnummer så att vi snabbt och enkelt kan hjälpa dig med din fråga. Reservation för slutförsäljning När vi har väldig många beställningar samtidigt hinner inte vårat lagersystem räkna av redan sålda varor, vi reserverar oss därför för eventuella fel i lagersaldot som gör att vi ej kan leverera din order.
  • Vilka material är era produkter tillverkade av?
    Alla våra produkter är tillverkade av tillvaratagna tyger som blivit över vid annan klädproduktion. Så långt som det är möjligt väljer vi återvunna eller ekologiska tyger.
bottom of page